mandag 13. juni 2011

Tango, biff og vann i Argentina!

Her kommer innlegget om Argentina. Her tilbrakte vi litt over en uke, fordelt på Buenos Aires og Puerto Iguazu.

Da vi landet i hovedstaden Buenos Aires, var vi glade for de ullgenserne vi hadde kjøpt i Peru, for her var det kaldt! Helt ned i 15 grader var det, og vi måtte på med ullklærne. Etter ganske mange uker med sol, har vi blitt litt for prippen på været, og vi ble faktisk litt misunnelige på godværet dere har hatt der hjemme. Her i Buenos Aires hadde vi bestemt at vi skulle overnatte på ”Portal del Sur”, et hostel som var anbefalt i Lonely Planet, der de skrøt veldig av den koselige takterassen med tilhørende bar. Da vi kom fram oppdaget vi at det ikke var helt som vi hadde sett for oss, da takterassen var litt shabby, baren var svært liten (og ingen matservering) og vi var utenfor sesong, så heller ikke så mange andre backpackere. Men dette fikk vi da ordning på, og kjøpte oss en egen vinflaske som vi koste oss med samtidig som Ane fikk øvd seg på å flette fiskebensflette.

Her er det duket for nyting av et glass vin og iherdig kortspill

Det meget imponerende mesterverket til Ane:)

Som vanlig startet vi også i denne byen med å orientere oss og gjøre litt sightseeing. Dermed trasket vi ned den bredeste gaten i Sør-Amerika, Av. 9 de Julio, som er hovedgaten. Den har hele syv filer i hver retning, og skal man krysse denne, må en ta beina fatt og løpe for å rekke det på den ”grønne-mann-tiden”. Også midt i denne gaten fant vi Obelisken, en enorm statue med form som en pinne. Videre var vi nedover den travle Florida Av., som er hovedgågaten, og som har mange spennende gateselgere, samt vi fikk sett litt av et tangopar som hadde show.

Av. 9. de Julio

Tangopar i gågaten; Florida Avenida

De neste dagene er det egentlig ikke så mye å fortelle fra, da vi brukte tiden på å skrive leserbrev til de lokale avisene våre og blogge fra Peru. Men vi fikk da i det miste gjort en ”must do”, med å spise biffJ Og ja, Argentina har verdens beste biff!

Den nest siste kvelden hadde vi bestilt oss billetter til tangoshow. Godt pakket inn i ullgenserne våre, trasket vi igjen nedover Av. 9. de Julio til vi fant tangoteateret. Bare lokalene i seg selv var imponerende. Med langbord fordelt på ulike platåer, følte vi at dette ble en eksklusiv kveld for oss, tatt i betraktning at vi reiser på backpackerbudsjett. Og da showet startet, satt vi der trollbundet. Tango er virkelig en elegant dans der det synes godt at det er en kunst å lære seg, da det er høyt tempo og høye benspark i allslags vinkler. Tangokvelden vår ble dermed et av høydepunktene i Buenos Aires.

Tangoshow.

Dagen etter hoppet vi på bussen til Puerto Iguazu. Argentina kunne faktisk by på de beste bussene vi har reist med på denne turen. Med brede seter, som kunne bikkes langt tilbake samt tv-underholdning og mat, førte til at de 17 timene med buss gikk smurt. Og plutselig satt vi i Puerto Iguazu.

Ane klar for en 17 timers bussreise.

Her skulle tilbringe nettene på et kjempefint hostel som heter Hostel Inn Iguazu. Dagen etter ankomst tok vi turen til fossefallene. Her booket vi båttur, der vi kjørte oppover elva. Fikk på forhånd høre at vi kunne bli våte, men ingen av oss forutså at vi kom til å bli gjennomvåte! De kjørte faktisk så tett på fossen av vi fikk oss en skikkelig dusj… (kanskje derfor de kalt de ”the showers”?). Vi angret likevel ikke på turen, da vi fikk den beste utsikten til fossene og dermed de beste bildene.

Redningsvesten på.

Iguazu Falls

Videre (visstnok etter et lite klesombytt), trasket vi litt rundt på egenhånd. Vi var heldige med dagen vi besøkte Iguazu Falls, for det var kjempesol på himmelen som ga nydelige regnbuer ved fossene.

Regnbuer var det overalt i fossene.

Merkelige dyr, som snek til seg en matbit her og der.

Iguazu Falls

Siste utkikkspunkt, ble ”the devils throat”. For å komme oss dit kjørte vi et nett lite tog. På togstasjonen fikk vi også knipset noen fine bilder av sommerfuglene (i mange forskjellige farger, fasonger og mønster) som fasinerte oss stort.

Vakre sommerfugler (og de fantes i mengder).

Etter en liten rusletur over elva var vi fremme ved ”djevelsluket”. Denne delen av fossefallene var imponerende, og det er litt av et mesterverk naturen har laget. Her oppdaget vi virkelig hvor massivt det er, med voldsomme krefter med vann, som ender i elva med en nesten kokende effekt, og den sto i god stil til navnet sitt.

The devils throat

Etter oppholdet i Puerto Iguazu tok vi bussen over grensen til Brasil og Rio de Janeiro!